Rozpoczęcie montażu końcowego pierwszego airbusa A350F tuż tuż. Pod koniec sierpnia br. Airbus poinformował, że otrzymał pierwsze sekcje kadłuba nowego samolotu transportowego A350, MSN700, które trafiły na linię montażu końcowego (FAL) w Tuluzie.
Środkowa sekcja kadłuba 15-21 oraz przednie sekcje 11-14 zostały wyprodukowane w zakładzie w Montoir-de-Bretagne – znanym dawniej jako zakład Saint-Nazaire. Airbus dostarcza te sekcje za pośrednictwem swojego oddziału Airbus Atlantic zajmującego się konstrukcjami lotniczymi. Zakład w Montoir-de-Bretagne przygotowuje i wyposaża wszystkie środkowe i przednie sekcje kadłubów A350.
Według Airbus Atlantic pierwsze sekcje A350F zostały już dostarczone do Tuluzy, gdzie znajduje się linia montażu końcowego tego dwusilnikowego samolotu transportowego. Firma określiła tę dostawę jako „ważny kamień milowy” dla programu, który podkreślił „doskonałość przemysłową” i „siłę współpracy” między różnymi zakładami działu.
Pomimo ogłoszenia w lutym, że data wprowadzenia do eksploatacji A350F została przesunięta na drugą połowę 2027 r., firma Airbus osiągnęła w tym roku kilka kluczowych kamieni milowych w produkcji.
Pierwsza sekcja 19, czyli konstrukcja lotnicza znajdująca się za głównym kadłubem i łącząca się z tylną częścią samolotu, została dostarczona w marcu br.
W kwietniu br. pierwsza sekcja przedniej części kadłuba maszyny została wyposażona w niezbędne systemy, a w maju firma zakończyła produkcję
pierwszego zestawu skrzydeł A350F. Natomiast w zeszłym miesiącu Airbus zakończył produkcję pierwszego
statecznika poziomego (HTP) dla A350F w swoich zakładach w Hiszpanii.
A350F
Nowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca lipca br. Airbus sprzedał 1 428 airbusów A350, w tym 65 maszyn A350F. W ostatnim czasie francuska
firma logistyczna CMA CGM ogłosiła, że w 2027 r. zostanie pierwszym klientem nowego A350F.